I 2026 får Svendborg-rederiet M.H. Simonsen leveret 8 nye tankskibe, der primært skal sejle med spiseolier. Skibene skal sejle med grøn energi i form af metanol (Læs: Træsprit der som oftest udvindes af naturgas eller biomasse).
Skibene skulle have været bygget på det kinesiske Xinjiangzhou Skibsværft, men det havde svært ved at håndtere metanol-modellen. Derfor har rederiet nu skiftet værft til Yangzhou Wanlong Shipbuilding.
Tankrederiet M. H. Simonsen har i forvejen 11 egne skibe,og 5 lejede skibe, hvortil kommer de nye, så flåden kommer op på 24 tankskibe.
De nye skibe kan laste 6.800 tons.
Historien
Rederiet M.H. Simonsen blev grundlagt i 1931 af Martin Hjorth Simonsen. Det ledes i dag af sønnen Lars Hjorth Simonsen.
De første 30 år fra 1931-1961 bestod rederiets hovedforretning i tørlastskibe, der sejlede melasse (Læs: Restprdoukt fra sukkerproduktion, bruges især til dyrefoder) frundt i Danmark.
I 1961 blev det første tankskib købt og siden har selskabet fokuseret på tankskibe.
Rederiet M.H. Simonsen er i dag stadig et familieejet reder.
Tankskibene er primært beskæftiget med det europæiske småtankmarked. Størstedelen er beskæftiget med transport af lette kemikalier som fx vegetabilske olier, fedtstoffer, melasse og ethanol.