Svendborg er forpligtet til at lægge plads til de nuværende Ærø-færger, men ikke til den planlagte udvidelse. Det fremgår af Havneloven og et juridisk notat. På den baggrund har Svendborg besluttet, at Ærø-færgerne kan anløbe en forlænget kaj, men understreger samtidig, at Svendborg ikke vil betale.
Her er Svendborgs forslag til pejlemærker for den nye indretning af Havnepladsen (Læs: Ærøfærgernes anløb):
* Ærøfærgernes opmarchareal må ikke udvides mod nord, øst og vest.
* En udvidelse af Ærøfærgens opmarchareal kan ske ved at flytte færgelejet mod syd (Læs: Ud i vandet) og eventuelt ved at give færgelejet en ny vinkel mere syd-nord gående.
* Hvis dette kræver udvidelse af landareal ud i vandet, skal det ske ved at forlænge Honnørkajen i en lige linje mod syd.
* Skrå-parkeringen med 15 p-pladser ved Ærøfærgerne og Hotel Ærø bibeholdes.
* Betalingsanlæg til Ærø-færgerne skal ske uden hegn, overdækning eller større barrierer. Afgrænsning kan ske ved kantsten og pullerter.
* Opladningsstationen til Ærøs elfærger placeres på de nuværende private parkeringspladser ved toiletterne.
* Der skal være en halv meter bred linje gennem hele området, som skal blive en fremtidig højvandsmur med porte.
* Skarø-Drejø-færgen Højstenes færgeleje og opmarchpladser flyttes ikke.
* Hjortøboens færgeleje ved siden af Ærøfærgerne skal bevare sin placering.
Svendborg har hidtil brugt 200.000 på analyse-arbejdet. Og "forventer ikke at anvende yderligere analysemidler, da udgifter til det videre arbejde med at udarbejde forslag og udgifter til eventuelle eksterne rådgivere skal hyres og finansieres af Ærø."